Om meer cliënten te werven In het digitale tijdperk waarin we leven, is Zoekmachine Adverteren (SEA) voor veel praktijken een onmisbaar instrument geworden om zichzelf aan het licht te brengen. Overvloeiende online concurrentie, hoge kosten, praktijken met sterke marketing die erg lang online staan en een beperkt aantal topposities in de Google rangorde zorgen ervoor dat de zichtbaarheids piramide stijl afloopt. Dit betekend dat een klein groepje praktijken in een bepaalde regio doorgaans erg goed vindbaar is en veel nieuwe bezoekers genereert, terwijl het gros moet vechten voor overblijfselen van deze flow. Wat kun je hier als praktijk aan doen? En hoe kan er op torenhoge marketing kosten worden bespaard door het slim en gericht inzetten van SEA, zoals m.b.v. Google Ads?
Ondanks dat ook de concurrentie op SEA gebied sterker en sterker wordt, mede doordat deze werkzaamheden meestal worden uitbesteed aan de juiste specialisten, hebben praktijken doorgaans nog echt de kans om met kop en schouders, tegen een betaling per klik, boven het maaiveld uit te steken. En met de juiste strategie en inzet kan hiermee erg bespaard worden op de doorgaans hoge (doorlopende) marketingkosten die komen kijken bij het aan de weg timmeren met je praktijk/ website in het kader van het opzetten van een (organische – afkomstig uit de natuurlijke resultaten in Google) cliëntenstroom.
Google Ads opereert als een online veilingmodel voor zoekacties en de advertentievertoningen staan zowel boven als onder de organische resultaten (natuurlijke vertoningen) in Google, en zijn altijd herkenbaar door een kleine tag met het woord “ad”. Voor optimale (en maximale) flow op de ingestelde zoekwoordcombinaties wordt er doorgaans gericht op een positie boven de organische resultaten. De posities onder de organische resultaten kunnen onderdeel zijn van een specifieke strategie, maar voor de hoogste kwaliteit van kliks wordt er doorgaans gemikt op een toppositie op tussen de eerste 4 resultaten. Hoe daar als praktijk zo goedkoop en zo goed als mogelijk tussen te komen, is een belangrijk thema van deze whitepaper, en zal later in detail worden uitgelegd.
In jouw Google Ads campagne selecteer je de zoekwoordcombinaties waarop je gevonden wil worden, stel je een budget in dat je maximaal wenst te spenderen per klik, of je laat dit door AI bepalen of je laat de klikprijs bijvoorbeeld afhankelijk zijn van bepaalde gekoppelde acties, zoals een aanmelding via een contactformulier op jouw website (ook wel een conversie genoemd).
Het fijne is: je betaalt uitsluitend per klik, en mits de relevantie van jouw ad hoog is en daarmee overeenkomt met hetgeen waarnaar degene die klikt op zoek is, dan betaal je dus alleen voor de klik van een potentiële cliënt. Erg fijn dus en kosten besparend. De vraag die hierbij als eerste naar voren komt is: hoe weet ik of de instellingen van mijn advertentiecampagne relevant zijn voor mijn doelgroep en zo ja, hoe optimaliseer ik mijn campagne mettertijd om zo de relevantie van mijn campagne te verhogen met als doel om zo min als mogelijk te betalen voor kliks van potentiële cliënten?
Voordat we deze vragen beantwoorden dienen we even kort te blikken naar hoe de kosten van Google Ads zijn opgebouwd. De prijs die je betaalt per klik is direct afhankelijk van de CTR (klikratio) van de advertentie en de kwaliteitsscore van de volgende combinatie binnen je advertentie: zoekwoordcombinatie, advertentietekst en landingspagina. Dit betekent dus dat zowel je zoekwoorden, als de advertentietekst, als wel de landingspagina waarop de potentiële cliënt op terecht komt op elkaar afgestemd dienen te zijn.
Een belangrijk element hierin is consistentie. Voorbeeld: wanneer je als psycholoog in Houten gevestigd bent en je hebt de zoekwoordcombinatie “ Psycholoog Houten” ingesteld, dan kan het goed zijn om deze zoekwoordcombinatie terug te laten komen in de advertentietekst voor consistentie, en vervolgens ook om de landingspagina (waarop de potentiële cliënt terecht komt na het klikken op jouw ad) hierop af te stemmen of in ieder geval zeer relevant te laten zijn voor de zoekactie die door de potentiële cliënt gedaan wordt. Een goed onderzoek naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en wat de intentie is achter deze zoekwoorden is dus zeer belangrijk.
De start van het gehele process begint met het uitvoeren van een gedegen markt-/zoekwoorden analyse. Hiermee tracht je de markt en jouw (regionale) doelgroep zo goed als mogelijk in kaart te brengen om dit vervolgens te vertalen naar specifieke opdrachten binnen Google Ads, zodat je daadwerkelijk de doelgroep target die je voor ogen hebt.
Zoals dat in ieder marktonderzoek het geval, dient de markt jou te vertellen waar zij naar op zoek is, waar zij zit en hoe zij zoekt. Om dit te leren en om jouw specifieke doelgroep beter te kunnen targeten kan het dus een marktonderzoek strategie zijn om de advertentiecampagne initieel breder in te zetten en dan later meer en meer toe te spitsen op wat voor jou werkt, aangetoond door markt in de vorm van resultaat (bijvoorbeeld in de vorm van conversies op een contactformulier van jouw website).
Markt-/zoekwoordenanalyse kan worden uitgevoerd op diverse manieren en met diverse tools, waarvan een onmisbare tool de keywoordtool van Google zelf is. Hier achterhaal je gemakkelijk welke zoekwoordcombinaties potentieel interessant zijn voor jouw praktijk, in jouw regio, en wat de concurrentie/ kosten op deze en aanverwante combinaties zijn, al dan niet soms vrij ruw weergegeven.
Een andere methode van markt-/zoekwoordenanalyse kan zijn door zelf op zoek te gaan naar een psycholoog in jouw stad of regio, en om dat op verschillende manieren te doen om vervolgens te zien wie waar en hoe naar bovenkomt. Je zou ook andere mensen in je omgeving kunnen laten zoeken naar een praktijk, al dan niet met een specifieke klacht of een specifiek probleem in gedachten. Dit zal je directe inzichten geven in het zoekgedrag van potentiële cliënten en hun keuzes voor zoekwoordcombinaties en eventueel zelfs in hun selectiegedrag (ook al is dit puur indicatief en verre van empirisch), maar geeft je waarschijnlijk wel een iets dichter bij de markt liggende kijk op hoe het zoek- en selectieproces in zijn werk gaat.
Een laatste methode kan zijn om betaalde tools, al dan niet met een professional, in te zetten (zoals semrush) voor een gedegen zoekwoordenonderzoek. Er is vrijwel altijd de mogelijkheid om je gratis aan te melden en deze tool voor een gratis periode te gebruiken, waarna je dus kosteloos op je gemak kunt besluiten of de tool van verdere toekomstige waarde voor je kan zijn. Doorgaans zal dit voor een psychologenpraktijk die zijn eigen marketing doet, niet het geval zijn. Maar dan heb je toch een marktanalyse op relatief hoog niveau, mits je de tool juist gebruikt hebt, in je pocket.
Na het marktonderzoek en de zoekwoordenanalyse kom je dus bij het invullen van de campagne en het consistent maken van de ervaring voor de bezoeker. Dit door het gehele proces na te lopen: vanaf het moment dat je Ad wordt getoond voor een specifieke zoekwoordcombinatie (zoals “Psycholoog Houten” ), de vertoning van je landingspagina tot en met de gehele customer journey op je website en de uiteindelijke call to action en het contactopname punt, bijvoorbeeld door middel van een contactformulier, e-mail adres en/of telefoonnummer.
Een punt dat doorgaans over het hoofd wordt gezien, en dat nog steeds onder de bovengenoemde noemer van consistentie valt, is de “tone of voice”. Ook voor praktijken is het van belang dat alle marketinguitingen, zowel op de website als daarbuiten, dezelfde toon hebben. Het is bijvoorbeeld geen ideale combinatie wanneer de advertentie schreeuwerig en/of commercieel is, terwijl de website van jouw praktijk integer, warm en persoonlijk is. Het laten aansluiten van alle uitingen door eenzelfde toon te hanteren, zorgt voor consistentie en daarmee voor meer vertrouwen bij de potentiële cliënt.
Wanneer de campagne eenmaal draaiende is, je goed in kaart hebt gebracht wat jouw specifieke doelgroep is en hoe je deze goed kunt benaderen, is het tijd voor tussentijdse checks om te kijken of er verder geoptimaliseerd kan worden. Google heeft heden ten dage erg veel prima werkende optimalisatie tools en functies ingebouwd, en het is vrijwel altijd aan te raden om hier van gebruik te maken. Dan rest aan jou nog de taak om af en toe met nieuwe input te komen om dit vervolgens door Google te laten testen, zodat jouw campagne geheel gefinetuned is én blijft voor jouw doelgroep/markt, en de ROI van jouw campagne zo hoog als mogelijk is.
Want dat is natuurlijk altijd het einddoel: een zo hoog als mogelijke omzetting van potentiële cliënten in aanmelders, en dat tegen zo laag als mogelijke kosten.
Onderstaand vind je ter verduidelijking en verdiepingen twee praktijkvoorbeelden waarbij SEA sterk hebben geholpen bij het beter vindbaar maken van de praktijk en het opzetten van een consistente clientenstroom
Achtergrond: Psychologie Praktijk Houten, gevestigd in een competitieve regio, zocht naar manieren om haar online zichtbaarheid te vergroten en meer cliënten aan te trekken. Bewust ervan dat het erg lang duurt om organisch goed te scoren in Google heeft zij gekozen voor enerzijds een lange termijn strategie om wel organisch goed te ranken in Google en anderzijds voor een hiernaast lopen korte/ middellange termijn strategie om direct en gericht flow te genereren via Google Ads met haar website.
Uitdaging: De uitdaging was om een effectieve Google Ads campagne op te zetten die niet alleen de zichtbaarheid verhoogt, maar ook zorgt voor een hoge conversie van potentiële cliënten, alles binnen een beperkt budget van 250,- euro per maand.
Aanpak: De praktijk begon zelf met een grondig markt- en zoekwoorden analyse, gebruikmakend van zowel de Google keyword tool als eigen onderzoek. Ze stelden relevante zoekwoorden en combinaties vast, zoals “Psycholoog Houten”, en zorgden voor consistentie tussen zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina. De tone of voice werd zorgvuldig afgestemd op de warme en persoonlijke uitstraling van de praktijk. Ze spraken zelf bestaande cliënten over hoe zij de praktijk gevonden hadden, wat veel inzicht heeft gegeven en verder heeft geholpen in de customer journey van de potentiele cliënt.
Resultaten: Na enkele maanden van optimalisatie en aanpassingen, zag Psychologie Praktijk Houten een significante toename in relevante kliks en ook daadwerkelijke conversies. De kosten per klik waren tevens verminderd in dit tijdsbestek, waardoor de praktijk dus meer aanmeldingen tegen lagere kosten genereerd. De consistentie in tone of voice en de relevantie van de campagne wekten vertrouwen bij potentiële cliënten, wat resulteerde in een hogere conversieratio.
Conclusie: Door een strategische aanpak en voortdurende optimalisatie, slaagde Psychologie Praktijk Houten erin om hun online zichtbaarheid en cliënten stroom aanzienlijk te verhogen, terwijl de kosten per conversie werden verlaagd. Dit in tegenstelling tot de hoge marketingkosten die gemoeid zouden zijn met het pushen van de vindbaarheid van de website (dit kan oplopen tot 3.000,- a 4.500,- euro initieel, en vaak nog met doorlopende maandelijkse kosten van tussen de minimaal 250 en 600 euro per maand). De ROI op de SEA campagne is daardoor, vergeleken met andere marketing push werkzaamheden erg hoog, en door de gerichtheid van de inzet – na optimalisatie spreek je daadwerkelijk vrijwel alleen nog potentiële cliënten aan met jouw Google campagne – komt het geheel in een positieve spiraal. Namelijk: potentiële cliënten blijven doorgaans langer op je website, worden doorgaans eerder aanmeldingen, etc. Dit op haar beurt heeft dus weer een fijn neveneffect op de bevindingen die Google doet met betrekking tot jouw website.
Achtergrond: Therapie Centrum Breda, een kleine praktijk in een verzadigde markt, wilde hun online aanwezigheid versterken en onderscheiden van de concurrentie. Met beperkte kennis van online marketing, zochten ze naar effectieve SEA strategieën.
Uitdaging: De praktijk wilde een Google Ads campagne creëren die niet alleen meer verkeer naar hun website zou leiden, maar ook de juiste doelgroep zowel uit het centrum als daaromheen zou aantrekken en tot actie zou aanzetten.
Aanpak: Ze voerden een uitgebreide marktanalyse uit en maakten gebruik van diverse tools, waaronder een gratis proefperiode van SEMrush, om relevante zoekwoorden te identificeren. Ze zorgden voor een naadloze ervaring door de advertentietekst, landingspagina en tone of voice op elkaar af te stemmen.
Resultaten: Therapie Centrum Breda zag een gestage toename in het websiteverkeer en een verbetering in de kwaliteit van de leads tegen initieel een vrij hoge klikprijs van iets meer dan 1 euro per klik (door de hoge concurrentie in de regio). Door regelmatig de campagne te evalueren en te optimaliseren, wisten ze de ROI te verhogen en de klikprijs naar beneden te brengen naar 0,65 euro voor een gelijkblijvende toppositie.
Conclusie: Met een doordachte strategie en constante verbeteringen, heeft Therapie Centrum Breda hun online zichtbaarheid en conversies succesvol verhoogd, wat de praktijk in staat stelde om toch te groeien in een competitieve markt.
Google Ads is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende optie voor een praktijk, zowel door de grootte van de aanwezige doelgroep als de mogelijkheid om de Ad campagne erg gericht in te stellen. Echter zijn er nog een paar SEA advertentie opties die overwogen zouden kunnen worden in het kader van het bouwen van een overkoepelende SEA strategie.
Bing Ads: hoewel kleiner in marktaandeel dan Google, biedt BING vrij uitgebreide SEA-mogelijkheden d.m.v. Bing Ads. Het voordeel van adverteren op Bing is dat de concurrentie vaak lager is, wat doorgaans resulteert in lagere kosten per klik. Bovendien kan Bing een ouder publiek bereiken, wat bij sommige praktijken juist goed zal aansluiten.
Instagram Ads: het visueel gecentreerde platform biedt een uitstekende kans om een jonger en meer betrokken publiek te bereiken. Door aantrekkelijke visuele content en gerichte advertenties kunnen praktijken hun merkpersoonlijkheid uitdrukken en relaties opbouwen met potentiële cliënten. De integratie met Facebook Ads Manager maakt het mogelijk om campagnes eenvoudig te beheren en te optimaliseren.
Twitter Ads: Twitter is een platform waar conversaties centraal staan. Het biedt de mogelijkheid om in real-time te communiceren en een dialoog aan te gaan met de doelgroep. Twitter Ads kunnen helpen om de zichtbaarheid te vergroten, betrokkenheid te stimuleren en gerichte boodschappen te verspreiden. Het platform is bijzonder geschikt voor het delen van informatieve content en het aangaan van gesprekken over mentale gezondheid.
Facebook Ads: Facebook blijft een krachtig advertentieplatform met een uitgebreid gebruikersbestand van diverse leeftijdsgroepen. Met geavanceerde targeting-opties kunnen praktijken specifieke demografische groepen, interesses en gedragingen bereiken. Facebook Ads biedt de mogelijkheid om zowel het merkbewustzijn te vergroten als conversies te stimuleren door middel van haar zeer gerichte leadgeneratie mogelijkheden.
LinkedIn Ads:
In het spectrum van online adverteren neemt LinkedIn een unieke positie in als het platform bij uitstek voor professionele netwerking en B2B-marketing. LinkedIn Ads bieden praktijken de mogelijkheid om zich rechtstreeks te richten op professionals, besluitvormers en andere specifieke demografische groepen binnen de zakelijke gemeenschap.
LinkedIn onderscheidt zich door zijn geavanceerde targeting-opties, waaronder functietitel, bedrijfsgrootte, branche en locatie, waardoor praktijken hun boodschap nauwkeurig kunnen afstemmen op de meest relevante doelgroepen. Dit maakt het platform bijzonder waardevol voor praktijken die zich richten op zakelijke cliënten of specifieke sectoren binnen de gezondheidszorg.
Conclusie: terwijl Google Ads een onmisbaar instrument blijft in de SEA-strategie van praktijken, bieden andere platforms zoals Bing, Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn aanvullende mogelijkheden om diverse doelgroepen te bereiken en de online zichtbaarheid te vergroten soms tegen aanzienlijk lagere kosten. Door de unieke kenmerken van elk platform te begrijpen en de campagnes dienovereenkomstig aan te passen, kunnen praktijken een meer holistische advertentiestrategie ontwikkelen die aansluit op zowel de praktijk en haar aanbod als bij de doelgroep en specifieke markt waarin de praktijk zich bevindt.
In een tijdperk waarin het digitale landschap zich blijft ontwikkelen en de concurrentie op het gebied van Zoekmachine Adverteren (SEA) toeneemt, is het voor een groot aantal praktijken van essentieel belang om zichzelf op de voorgrond te plaatsen d.m.v. SEA voor meer relevante en gerichte flow naar hun website. De zichtbaarheid piramide laat zien dat slechts een select aantal praktijken in een bepaalde regio uitblinkt in vindbaarheid en een aanzienlijke flow genereert, terwijl de meerderheid strijdt voor het overgebleven marktaandeel.
Google Ads biedt praktijken bij uitstek de mogelijkheid om een exact af te bakenen doelgroep en markt, tegen betaling per klik, te bereiken. Wanneer elementen als consistentie binnen zowel de campagne zelf als binnen het geheel aan marketing uitingen wordt nageleeft, kan Google ads een krachtig middel zijn in het gericht aantrekken van meer potentiële cliënten voor praktijken.
Markt-/ zoekwoord analyse vormt de basis van iedere effectieve campagne. Het is van cruciaal belang om de markt en de doelgroep grondig te begrijpen, en deze inzichten juist te vertalen naar specifieke opdrachten binnen Google Ads. Diverse tools, waaronder de keywordtool van Google en betaalde tools met gratis trials, zoals SEMrush, kunnen hierbij van grote waarde zijn en vaak voor een bepaalde periode kosteloos worden ingezet.
Tot slot is het optimaliseren van de campagne een doorlopend proces. Google biedt diverse optimalisatie opties en functies die het waard zijn om te verkennen en toe te passen. Het is aan de praktijk / de marketeer om regelmatig met nieuwe input te komen en deze door Google te laten testen, zodat de campagne constante optimalisatie kan doormaken, zodat het einddoel, een zo hoog als mogelijke conversie tegen zo laag als mogelijke kosten, kan worden bereikt.
Omdat wij natuurlijk begrijpen dat eenieder het liefst doet waar zij goed in is/ wat zijn of haar werk is, staan wij als specialisten op het gebied van marketing voor zelfstandige psychologen en therapeuten altijd voor je klaar. Van een vrijblijvend gesprek waar we over jouw vraagstuk kunnen sparen tot aan onze No Cure No Pay mogelijkheden voor praktijken, wij bespreken het graag en helpen je graag verder naar het volgende niveau.
Voor een vrijblijvend adviesgesprek neem vrijblijvend contact op via info@psychologenwijzer.nl of telefonisch via het telefoonnummer: 06-24570916
Hopelijk tot spoedig!
Met hartelijke groet,
5 Comments
Etiam ut nulla fermentum ultrices sapien pede ultrices posuere in mauris.
Phasellus quis quam sed laoreet iaculis dignissim non, dictum est, et malesuada fames ac elit sed condimentum faucibus eros. Vestibulum non ante. Vivamus euismod. Nulla facilisi. Nam ut lobortis vitae, sollicitudin quis, luctus at, velit. Cum sociis natoque penatibus et ultrices posuere eu, urna.
Vitae adipiscing turpis. Aenean ligula nibh, molestie id viverra a, dapibus at dolor. In iaculis viverra neque, ac ele molestie id viverra aifend ante lobortis id. In viverra ipsum stie id viverra a.
Donec vestibulum justo a diam ultricies pellentesque. Quisque mattis diam vel lacus tincidunt eleme ntum. Sed vitae adipiscing turpis. Aenean ligula nibh, molestie id viverrra.
Donec vestibulum justo a diam ultricies pellentesque. Quisque mattis diam vel lacus tincidunt eleme ntum. Sed vitae adipiscing turpis. Aenean ligula nibh, molestie id viverrra.